Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options
Promenera mera – för hälsans skull
16 oktober, 2019 Healthy Family


Promenera mera – för hälsans skull

Promenera mera – för hälsans skull

Posted in Okategoriserade

Stå upp, ta en bensträckare eller bäst av allt, en rask promenad. Nu är det bevisat att det är det lilla i vardagen som gör stor skillnad. Vi på Healthy Family tog en pratstund med överläkare Anders Hansen, om modern forskning som bevisar att fysisk aktivitet ger stora effekter på både kropp och knopp.

Vi behöver inte springa maraton, skaffa magrutor eller bli värsta träningsnördar. Vi behöver ens inte bli svettiga. Ny modern forskning visar nämligen att alla former av fysisk aktivitet ger så många fler positiva hälsoeffekter än vad vi tidigare trott. Att stå vid skrivbordet en timme per dag eller springa ut på rasten och leka några minuter. Allt gör skillnad.

Men det i särklass bästa hälsoeffekterna ger en halvtimmes pulshöjande aktivitet varje dag, som till exempel en promenad eller en cykeltur, visar flera internationella studier.

– Om det skulle finnas ett piller som skulle rymma alla de positiva hälsoeffekter som en daglig promenad gör, skulle det vara det mest sålda pillret i världen. Alla skulle vilja ha det, säger överläkare i psykiatri, Anders Hansen lite lätt andfådd. Han lever nämligen som han lär och är ute på en lunchpromenad.


Motion är som 50 mediciner
 – Skulle alla motionera en halvtimme varje dag, skulle vi må så mycket bättre, bli friskare, gladare, leva längre och till och med bli lite smartare. Det är nämligen med kroppen som vi också tränar våra hjärnor, säger Anders.

Han har forskat om hjärnan i 15 år och tagit del av stora internationella undersökningar, som visar samband mellan motion och hälsa. När han förstod vilka fantastiska hälsoeffekter motion ger blev han inte bara överväldigad utan också frustrerad.

– Herregud! Hur kan vi ha missat det här så länge? Motion är inte bara som en medicin. Det är snarare som 50 olika mediciner som påverkar kroppens alla organ.

Daglig motion förebygger de flesta av våra vanligaste sjukdomar som: cancer, demens, högt blodtryck, hjärt och kärlsjukdomar och diabetes 2. Det gäller för alla, både barn, vuxna och äldre.

– Det kanske låter lite för bra för att vara sant. Men det här är inga wellnessfloskler. Motion och träning ger otroliga effekter, konstaterar Anders Hansen som vill att de nya forskningsresultaten ska få alla att tänka om och tänka nytt.

Anders Hansens tips till ett mer hälsosamt familjeliv:  

✔️ Minska stillasittandet: Gå, ta trapporna eller en omväg till dagis, skola eller jobb.

✔️ Barn behöver inte bara springa av sig överskottsenergi. Barns hjärnor fungerar mycket bättre om de får röra på sig.

✔️ Ha strikta regler när det gäller skärmtid. Det är okej att låsa in mobilen.

✔️ Gå på glospromenad. Minnestester visar att man lär sig 20 procent fler glosor om man hör dem när man promenerar.

Glöm korsord – det är med kroppen som du tränar upp din hjärna
Många tror att hjärnan tränas med korsord eller smarta hjärnträningsappar, men det finns ingen forskning som visar att det funkar.

– Det kanske låter paradoxalt, men nu är det bevisat att det är med kroppen som vi tränar vår hjärna. Träning stärker koncentrationen, ökar kreativiteten och förbättrar vår tolerans mot stress och depression. Effekterna på hjärnan när man tränar är så omfattande att de faktiskt kan beskrivas som en mental uppgradering, säger Anders och menar att forskning nu visar att det finns all anledning att se till att våra barn lägger ifrån sig mobilen och börjar att röra på sig.

Lira boll och bli bättre på matte
– Det är inte vad barnen gör som är det viktiga utan att de gör något. Det som spelar roll är hur intensiv aktiviteten är och hur länge den håller på. För maximal effekt på hjärnan bör unga röra på sig minst 30 minuter per dag, men även kortare tid gör nytta. Efter 12 minuters aktivitet förbättras både koncentrationen och läsförståelsen. Till och med 4 minuter fysisk aktivitet motsvarande  till exempel jogging, gör det lättare att koncentrera sig. Regelbunden aktivitet ett par gånger i veckan i minst 2 – 3 månader ger förbättrad matematisk förmåga, ökad kreativitet och bättre förmåga att hålla fokus och bortse från impulser, säger Anders Hansen.

Sitta still är det nya röka
För den redan frälsta tränings­fantasten blir forskningsresultaten en bekräftelse på att ”jag gör rätt!”. Utmaningen, menar Anders Hansen, är att nå dem som inte motionerar alls. Om de kan inspireras av den nya forskningen skulle hälsoeffekterna bli enorma. Men att få folk att resa sig från sofflocket är inte så lätt. Slöhet är nämligen en del av människans natur.

– Jag älskar att ligga i soffan, kolla på tv-serier, mobilsurfa och äta chips. Det är inte så konstigt eftersom det ligger i vår natur att göra det bekvämt för oss, spara energi i stället för att göra oss av med den. Men, vad vi måste inse är att människans design inte har ändrats, men världen vi lever i har gjort det. Vi är inte skapta att sitta still och leva våra liv via en mobiltelefon. Att sitta still är det sämsta vi kan göra. Det är som det nya röka, säger Anders och menar att träning och motion ofta är förknippat med prestation och resultat. Det vill han ändra på.

– Att vara fysisk handlar inte om att vara sportig utan om att ge kroppen och hjärnan förutsättningar att fungera så bra som möjligt. Det gör vi genom att röra på oss. Inte genom att toppa lag, vinna en match eller pumpa biceps. Och får man inte in den magiska halvtimmen varje dag, så räknas allt du gör. För de som inte rör på sig alls och som börjar motionera, så kommer det att få omedelbar effekt. Rör du på dig under en längre tid blir effekterna ännu större.

– Du kommer inte bara må bättre, orka mer och bli gladare. Du kommer också att leva längre. Det kan en halvtimme om dagen vara värt, konstaterar Anders Hansen som precis avslutat sin magiska halvtimme.