Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options
Lightläsk – okej eller inte?
17 augusti, 2020 Healthy Family


Lightläsk – okej eller inte?

Lightläsk – okej eller inte?

Posted in Okategoriserade

Cola Light, Pepsi Max, Sprite Zero … Kärt barn har många namn. De sockerfria lightläskerna slog igenom som en bomb på 1980-talet och har sedan dess varit föremål för diskussion hos såväl dietister som forskare och sockerälskare. Så hur ligger det till egentligen?

Två av de vanligaste sötningsmedlen idag är aspartam och acesulfam-K. Båda är framställda på kemisk väg och det är de ämnena som skapar sötman i populära läskedrycker som Cola Zero och Pepsi Max.

Inga kalorier – ingen fara?
Aspartam och acesulfam-K är ca 200 gånger sötare än socker, vilket innebär att det krävs ytterst lite för att göra drycken söt. Detta gör att lightläsk är i princip helt fri från kalorier och därför framhålls som ett nyttigare alternativ till vanlig läsk. Detta är dock en sanning med modifikation. För vad är egentligen kalorier? Jo, det är energin vi får i oss av det vi stoppar i munnen och också det som gör oss mätta. Kalorier i sig är absolut inget farligt, tvärtom är det vad som får oss att orka och fungera! Det är när intaget blir alldeles för högt som det kan vara hälsofarligt. Det luriga med lightläsk är att den ger oss den goda söta smaken, men inte kalorierna eller mättnadskänslan – tvärtom tycks den trigga vår hunger.

Omtvistat ämne
Det har forskats mycket på exakt hur sötningsmedlen påverkar våra kroppar och ännu råder oenighet. Vissa menar att aspartam och acesulfam-K är helt ofarligt medan andra inte vågar uttala sig så tvärsäkert. I senare studier har man kunnat konstatera att den söta smaken i kombination med de tomma kalorierna i vissa fall skapar ökad hunger och ökat sötsug. Den senaste forskningen har även visat att sötningsmedel vid stor konsumtion kan påverka tarmfloran och höja blodsockret.

Socker eller sötningsmedel?
Precis som socker i sig inte är farligt är inte heller sötningsmedel i sig farligt. Varken vanlig läsk eller lightläsk kommer påverka kroppen negativt om man dricker det då och då. Det är den långsiktiga konsumtionen som är tveksam. Om man har ett starkt sockersug är läsk inte särskilt lämpligt som vardagsdryck, oavsett om den innehåller socker eller sötningsmedel, eftersom risken finns att sötsuget upprätthålls och förvärras.

Testa att spara läsken till helgen, så kan ni njuta lite extra samtidigt som ni minskar det dagliga sockersuget!