Please select a page for the Contact Slideout in Theme Options > Header Options
Du mår som du äter!
9 maj, 2018 Camilla


Du mår som du äter!

Du mår som du äter!

Posted in Okategoriserade, Okategoriserade

Vi på Healthy family är nyfikna på hur det ligger till med vår tarmflora egentligen. Är snacket om antiinflammatorisk kost en trend som så mycket annat eller ligger det någon sanning i att tarmfloran kan påverka vår hälsa. För att få svar på detta har vi bjudit in vetenskapsjournalisten Henrik Ennart för att svara på några frågor. Han har fördjupat sig väl i ämnet och är även en känd författare, senast till boken Happy Food tillsammans med kocken Niklas Ekstedt.

Hur kommer det sig att tarmflora är så i ropet nu?
– Det finns alltid folk som vill hypa vikten av tarmflora men det absolut viktigaste med tarmfloran är att det påverkar hur hela kroppen mår. Att allt hänger ihop. Forskningen kring tarmfloran har kommit att bli en viktig spelare för att förstå helheten i kroppen. Tidigare trodde man att  det var generna som skulle vara svaret på det stora genombrottet om hälsan men svaret är självklart komplext än så, säger Henrik.

Hur ska man tänka för att få en bra tarmflora?
– Att avdramatisera tänket kring kost. För att få ett bra ekosystem är det viktigt att äta så varierat som möjligt, att äta lagad god mat och att inte glömma bort att njuta av maten. Det är också viktigt att inte se allt så svart eller vitt. Det är ok att äta en bulle ibland men kanske inte hela tiden och det är bra att äta mycket grönt. Tänk att allt plus är plus, det vill säga att alla goda val är plus och om det skulle bli något negativt ibland så är det inte hela världen.

Hur vet man vilken kost som är bra att äta?
– Färgglad och kryddstark mat är ett bra riktmärke. Det är viktigt att få in mer färger på tallriken. Ju mer glada färger desto mer täcker man in de olika typerna av bra ämnen som man behöver. Ett tips är att ha en liten hjälpreda på kylskåpet från områdena: baljväxter, lökväxter, fullkorn, korsblommiga växter (typ olika sorters kål, broccoli, grönkål) och gröna bladgrönsaker. Då täcker man in fibrerna rätt bra. Sedan kan man toppa med frukt, bär, frön, nötter och även svamp. Parallellt med det kan man tänka att få in så många färger som möjligt plus att krydda ordentligt (gärna kryddväxter) men då är syftet mest att få in andra sorters bioaktiva ämnen än fibrer.

Ge ett tips på en bra och nyttig grönsak ?
– Då väljer jag nog bönor. De innehåller otroligt mycket fibrer och det är bra för tarmen. Något som jag också tror fungerar bra för barn är kikärtor, speciellt om man fräser upp dem i olja i en stekpanna! Supergott!!!

Kan våra tarmar påverka hur vi mår i psyket?
– Absolut, av de studier som gjorts idag är validiteten väldigt entydig att kost och den psykiska hälsan hänger ihop. Det är inte så att dålig tarmflora är den enda orsaken till psykisk ohälsa, men det är helt klart en faktor. Ungefär en tredjedel av de som mår psykiskt dåligt skulle kunna bli bättre om det ändrade sin kost vilket också är utan biverkningar till skillnad från läkemedel. Sedan förstår jag att det kan vara svårt att orka laga mat om man mår dåligt. Det finns forskning som tyder på att det i många fall vore kostnadseffektivt att under en begränsad period gå in med intensiv kostbehandling jämfört med långvarig sjukskrivning och traditionell vård.

Vad består egentligen tarmfloran av?
– Magen består av cirka ett kilo bakterier och mikroorganismer som finns naturligt i tarmen. De påverkar bland annat vår kroppsvikt, hur vi mår och hur pigga och alerta vi är till vardags

Om jag vill förändra min tarmflora, hur lång tid tar det då för tarmen att vänja sig?
– På kort sikt tar det bara 12-18 timmar för tarmen att anpassa sig och redan där man kan se en stor mätbar förändring och just nu pågår det även studier hur man på lång sikt kan bygga upp en mer stabil tarmflora vilket sägs ta ungefär mellan mellan 3-12 månader.

Intervjun närmar sig sitt slut. Vi på Healthy Family konstaterar att egentligen är det inte så svårt att få en bra tarmflora och vi kommer garanterat följa Henriks råd. – Ät färgglad och varierad god mat. Det fungerar i alla lägen.

Henrik Ennart, vetenskapsjournalist inom hälsa, kost och livsstil.